MENU
» Aktualności » SEO czyli zarządzanie obecnością w sieci. Modele rozliczeń.

Pozycjonowanie – co to takiego?

Pozycjonowanie, czyli SEO (ang. search engine optimization) sprowadza się do utrzymania jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy (słowa kluczowe).

Na usługę SEO składa się szereg działań płatnych jednorazowo, takich jak np. audyt strony www czy jednorazowa optymalizacja witryny – czyli działania powodujące, że strona www staje się przyjazna wyszukiwarkom i rośnie potencjalna szansa na jej widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

W poniższym artykule skupimy się jednak na działaniach cyklicznych związanych z tzw. pozycjonowaniem. Funkcjonują różne modele rozliczeń tej usługi, które elastycznie można dostosować możliwości oraz potrzeb branży i swojej działalności .

Który model jest najlepszy?  To zależy… 🙂

 

  • Rozliczanie za osiągnięte pozycje

Rozliczenie odbywa się na podstawie sporządzonej listy słów kluczowych:

Im wyższa osiągnięta pozycja, tym wyższe płatności, ale nie przekraczające maksymalnej kwoty – gdyby wszystkie słowa kluczowe pojawiły się w pierwszej „trójce” na pierwszej stronie wyszukiwarki.

 

  • Ryczałt

Rozliczenie w postaci uzgodnionej stałej kwoty – niezależnie od osiągniętych efektów. Zazwyczaj w takim modelu co miesiąc realizowany jest zestaw z góry określonych, stałych  działań.

 

  • Rozliczanie za ruch na stronie

Może polegać na premiowaniu:

  • za wzrost ruchu
  • za każdego pozyskanego na stronie użytkownika

Ten model rozliczenia nie bierze pod uwagę osiągniętych pozycji słów kluczowych,  a jedynie ruch na stronie pochodzący z wyszukiwarki. Wskazane jest precyzyjne ustalenie szczegółów współpracy. Niezbędne będzie uzgodnienie wykazu słów kluczowych, które będą brane pod uwagę lub progów ruchu na stronie.

 

  • Abonament + premia za wynik

Rozliczenie tego typu odbywa się na podstawie uzgodnionego stałego np. miesięcznego wynagrodzenia. Dodatkowo premiowane są osiągnięte wysokie pozycje – czyli dodatkowa płatność pojawia się przy osiągniętych wysokich pozycjach na wskazane słowa kluczowe.

 

  • % od sprzedaży

Ten model stosowany jest w przypadku e-sklepów. Wynagrodzenie to ustalony z góry stały procent od sprzedaży, dokonanych za pośrednictwem ruchu z wyszukiwarki.

 

Na podstawie opublikowanej (na stronie jarekm.pl) ankiety wnioskujemy, że nadal najbardziej popularnym w Polsce modelem jest rozliczenie za pozycje:

  • 34% – rozliczanie za osiągnięte pozycje
  • 17,4% – ryczałt + premia za efekty
  • 13,6% – ryczałt
  • 1% – godzinowo

 

Jeśli chciałbyś sprawdzić jakie modele współpracy proponuje nasza agencja oraz w jakim zakresie możemy pomóc  – skontaktuj się z nami!